Hoe gaat het in de rest van het land met het terugwinnen van het fietspad voor de fietser sinds de positieve resultaten in Amsterdam? Zie: “Minder ongelukken in Amsterdam sinds snorfiets op rijbaan rijdt” Het Parool, 10-12-19 en “Amsterdamse snorfietsmaatregel effectief: andere steden willen volgen” RTL Nieuws, 10-12-19. RTL Nieuws noemt Utrecht, Groningen, Den Haag, Leiden, Nijmegen en Rotterdam.
Utrecht
Utrecht heeft ervoor gekozen de snorfiets aan te pakken vanuit het programma om de luchtkwaliteit te verbeteren. Door de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen verbetert de luchtkwaliteit voor fietsers met 23%, naast de winst voor de verkeersveiligheid. “Utrecht wil scherpere maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren” schrijft RTV Utrecht op 29 oktober 2020 dan ook. Zie ook het raadsdebat die dag. De raad stemde er voor op donderdag 10 december 2020 en het bijbehorende verkeersbesluit gaat waarschijnlijk na de zomer van 2021 in. Op 11 februari werd het ‘verkeersbesluit‘ gepubliceerd waarop men kon reageren.
Nijmegen
“Alle brommers in stadscentrum Nijmegen straks taboe” schreef De Gelderlander 28-10-20. Nieuw is dat het niet alleen gaat om exemplaren van vóór 2011, maar alle brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor.
Enschede
“Aanpak ‘scooterterreur’ in Enschede: verbod op brom- en snorfietsen in centrum” Tubantia 25-2-20. In het gehele centrum wordt een verbod ingevoerd voor brom- en snorfietsen. Mogelijk per 1 mei 2020. De aanleiding waren aanrijdingen door scooteraars, zelfs met een agente.
Alphen aan den Rijn
“Drie ton voor fietsvoorzieningen in Alphen” Leidsch Dagblad 12-2-20. In een begroting van €300.000 wordt €20.000 gereserveerd voor het onderzoeken van de wenselijkheid om snorfietsen naar de rijbaan te verplaatsen.
Groningen
“Groningen blijft strijd aangaan met snorfiets: mogelijk milieuzone in binnenstad” RTV Noord, 12-2-20. Een meerderheid in de gemeenteraad heeft in reactie op een onderzoek van de gemeente gevraagd om door te pakken en de snorfiets naar de rijbaan te sturen. Waarschijnlijk samen met de nationale helmplicht. Ook een milieuzone voor de snorfietsen wil de gemeenteraad. Waarschijnlijk in 2022 volgens OogTV 18-09-20.
Tilburg
“GroenLinks in Tilburg wil snorfiets op de rijbaan en pleit voor inruilregeling” Brabants Dagblad, 6-2-2020. De gemeente was in afwachting van de resultaten uit Amsterdam (positief inmiddels) en nationale wetgeving (helmplicht komt eraan). Een raadslid vraagt de gemeente nu om met plannen te komen. Ook suggereert hij om net als in Rotterdam een regeling aan te bieden om bij het inruilen (niet slopen?) van een snorfiets een tegoedbon te geven bij aankoop van een e-bike.
Eindhoven
“Snorfiets ook in Eindhoven voortaan mogelijk op rijbaan” Brabants Dagblad, 3-2-2020. Onderzoek door de gemeente naar een maatregel wordt in de loop van dit jaar gestart.
Den Haag
“Hagenaars krijgen meer geld voor hun oude diesel en bromfiets” AD, 7-2-2020. Den Haag voert per 1 december 2020 een milieuzone in voor tweetakt brom- en snorfietsen van voor 2011. Via een sloopregeling krijgt men een tegoedbon tot 31-12-2020 (of als de 3 ton eerder op is) tussen de €400 en €750 bij het inleveren van een snorfiets, om te gebruiken voor een fiets, het ov of huurauto/fiets.
Amsterdam Nieuw-West
“Nieuw-West wil snorfiets ook verbannen” Het Parool, 15-1-2020. Het stadsdeel ten westen van de A10 is in oppervlakte groter dan het gebied waar de snorfiets maatregel nu is ingevoerd. De bestuurscommissie wil het ook in meerderheid (op VVD en DENK na). Het bestuur van het stadsdeel moet met een onderzoek komen. Lastig is dat in deze wijk niet overal aan de criteria voor de maatregel voldaan kan worden.